با سه تا از بزرگ‌ترین مشکلات تولید محتوا چه کنیم؟

تولید متداول محتوای جذاب و متنوع شاید سخت به نظر برسه ولی با راه حل‌هایی که تو این مقاله ذکر شده آسون میشه.

تصویر مطلب

کدوم کاره که مشکل نداشته باشه؟ تولید محتوا هم کاریه که مشکلات زیادی داره و اگه بلد نباشی چطوری با این مشکلات دست و پنجه نرم کنی قطعا نمی‌تونی تو این مسیر به موفقیت برسی. کدوم مشکله که راه حل نداشته باشه؟ هر مشکلی راه حل خاص خودشو داره. حتی بزرگ‌ترین مشکلات تولید محتوا هم راه و روش مخصوص به خودشون رو دارن. می‌خوام به سه تا از بزرگ‌ترین مشکلات تولید محتوا بپردازم؛ مشکلاتی که حتی ماهرترین بازاریاب‌های محتوا هم باهاش رو به رو می‌شن و حتی خیلی‌هاشون در مقابل این مشکلات تسلیم می‌شن. اما نترس. همون‌طور که گفتم این مشکلات هم راه حل دارن و خبر خوب اینکه تو همین مقاله شما رو با راه حل‌های این مشکلات آشنا می‌کنم. اگر آماده‌ای بریم سراغ اولین مشکل بزرگ.

مشکل بزرگ اول در تولید محتوا: تولید محتوای جذاب

اولین و مهم‌ترین مشکل در تولید محتوا همین تولید محتوای جذاب هست. از هر بازاریاب محتوایی که در مورد روش موفقیت در تولید محتوا بپرسی اولین چیزی که می‌گه اینه که باید محتوای جذاب تولید کنیم. گفتنش آسونه ولی انجام دادنش مشکله. شما باید بتونی محتوایی تولید کنی که از نظر مخاطب جالب به نظر برسه چون در غیر این صورت هیچ کس به محتوای شما توجه نمی‌کنه. حالا چطور باید این کار رو انجام داد؟

راه حل من برای این مشکل اینه که شما به عنوان تولید کننده محتوا خودتو جای مخاطبت بذاری. این یعنی چی؟ یعنی اینکه قبل از اینکه چیزی بنویسی یا ویدیو یا پادکستی رو ضبط کنی، از دید مخاطبت به چیزی که می‌خوای تولید کنی نگاه کنی و از خودت بپرسی واقعا این محتوا به دردت می‌خوره؟ چرا باید این به این محتوا توجه بکنی و آیا این محتوا دردی ازت دوا می‌کنه یا اصلا هیچ فایده‌ای برات نداره؟ باید از خودت بپرسی به نظرت این محتوا جالب و سرگرم‌کننده و ارزشمند هست یا نه؟

مسلما بعد از این کار می‌تونی بدونی که کجای اون محتوای در دست تولید نیاز به تغییر و تصحیح داره. با این پرسش‌ها می‌تونی با نقاط ضعف خودت در تولید محتوا آشنا بشی و بعد از اون محتوایی تولید کنی که برای مخاطبت جذاب و گیرا به نظر برسه.

مشکل بزرگ دوم در تولید محتوا: تولید متداول محتوا

خوب بعد از مقابله با مشکل تولید محتوای جذاب نوبت به مشکل دوم می‌رسه که چیزی نیست جز تولید متداول محتوا. فرض کنیم شما تونستی یه مقاله خوب و جذاب در یک زمینه به خصوص بنویسی. اما یه مقاله کافی نیست برای موفقیت در تولید محتوا باید بتونی هر هفته چند تا محتوای مرتبط تولید کنی. اما چجوری؟

راه حل این مشکل برمی‌گرده به مرحله قبل از تولید محتوا. یعنی مرحله انتخاب موضوع محتوا. سعی کن موضوعی رو انتخاب کنی که بتونی در آینده هر چند روز یک بار یه مطلب جدید در موردش تولید کنی. منظورم اینه که موضوع محتوا باید چیزی باشه که در موردش حرف واسه گفتن زیاد داشته باشی.

مشکل بزرگ سوم در تولید محتوا: تولید محتوای متنوع

هیچ کس از خوندن مطالب تکراری لذت نمی‌بره. اتفاقا همین مساله تبدیل شده به یکی از کابوس‌های تولید کننده‌های محتوا. اینکه توی محتوا تنوع ایجاد کنیم کار چندان ساده‌ای نیست. مخصوصا با توجه به اینکه این تنوع رو نمیشه با تغییر کلی موضوع جبران کرد. چون موضوعات محتوا در مجموع باید به هم مرتبط باشن تا هدف‌دار باشن. پس چطور میشه با حفط موضوع اصلی این تنوع رو در محتوا ایجاد کرد؟

راه حل این مساله سادس اگر خوب فکر کنیم. برای اینکه بتونی همزمان با حفظ ارتباط موضوعات محتوا متنوع بنویسی، کافیه به جزئیات دقت کنی و سعی کنی هر بار از یک دید متفاوت به این جزئیات نگاه کنی. اگر قبلا در مورد یک موضوع محتوایی تولید کردی، یه بار دیگه همون محتوا رو بررسی کن و دنبال جزئیات بگرد و بعد در مورد یکی از همون جزئیات یه محتوای جدید تولید کن. یا برعکس، نگاه کلی‌تری به موضوع داشته باش و همون بحث رو این بار از دید وسیع‌تر موشکافی کن.

حتی می‌تونی از محتوای مرتبط دیگران هم ایده بگیری. یه سر به وبلاگ‌های مرتبط با موضوعاتی که در موردشون محتوا تولید می‌کنی بزن و مطالب‌شون رو بخون. توی محتوای اون وبلاگ‌ها دنبال نکاتی بگرد که نظر خودت نسبت به نظر نویسنده در موردش متفاوته و بعد یه محتوای جدید در مورد همون نکته تهیه کن. البته توصیه می‌کنم یه لینک هم به محتوایی که ازش الهام گرفتی بدی.

تولید محتوا کار سختی نیست. فقط به کمی تمرین و تمرکز نیاز داری. اگر به مطالب آموزشی بیشتری در زمینه تولید محتوا احتیاج داشتی می‌تونی به وبلاگ شخصی من سر بزنی

حرف آخر

مطالبی که ما می‌نویسیم درواقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستن برای شما که میخوایید کسب و کار دیجیتالی‌تون رو توسعه بدید. اگه می‌خوایید همیشه در جریان آخرین مطالب نوشته شده قرار بگیرید، می‌تونید یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

به جمع ۱۴۰۰۰ مشترک خبرنامه ما بپیوندید کانال تلگرام مارو دنبال کنید


دیدگاه های شما

ما یه جامعه آنلاینیم و اینها فقط صدای یک بلاگر نیست. بنابر این حالا وقتشه که شما هم دیدگاه خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید.

ما همه نظرات رو میخونیم، اما فقط اگه سوال پرسیده باشید پاسخ میدیم. چون فکر میکنیم همه نظرات مخالف و موافق به شکلی مطرح و درست هستن.

تصویر گراواتار
ارسال دیدگاه
انصراف از پاسخ
آدرس ایمیل فقط به منظور جلوگیری از ارسال هرزنامه هاست و تنها نام شما به نمایش درمیاد. عکس شما هم از طریق Gravatar شناسایی می شه.
میخوام از نظر سایر کاربرا مطلع بشم

پیمان جبیبی
۲۶ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۲۲ پیمان جبیبی

یه کم زیادی کلی نوشتید ولی خوب بود مرسی.


سعید بهزادی
۲۴ مهر ۱۳۹۳ ۲۱:۴۰ سعید بهزادی

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف