بدون برنامه نویس ها همه نقشه های شما نقش بر آبه

برنامه نویس ها نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری محصول شما دارن. اونها رودر موفقیت های تجربه کاربری سهیم کنید.

تصویر مطلب

من هم مثل شما روزی فکر میکردم تیم تجربه‌کاربری در نهایت فقط به یه گرافیست یا طراح رابط کاربری ختم میشه. اما طی این ۴ یا ۵ سال گذشته بارها در این مورد تجدیدنظر کردم و حالا فکر میکنم تقریبا هر فردی که توی سازمان شما هست جزیی از تیم تجربه‌کاربری به حساب میاد.

به طور خاص توی این مطلب میخوام در مورد برنامه نویس‌های شما، نقشی که می‌تونن داشته باشن و رویکرد مناسب در مقابل اونها صحبت کنم.

تجربه‌کاربری بدون تیم خوب برنامه نویسی؟!

تا همین یکی دو سال پیش هر موقع کارم رو با تیمی شروع می‌شد فورا میرفتم و صحبت رو با طراحان سیستم شروع میکردم. افرادی مثل گرافیست و طراح رابط کاربری که معمولا از نظر ما همه تحربه‌کاربری هستن.

عدم وجودتفکر تجربه‌کاربری بین برنامه نویس‌های شما همه نقشه‌ها رو نقش بر آب میکنه.

واقعیت اینه که الان کار دیگه ایی میکنم. الان در اولین حضور میرم و تیم برنامه نویسی رو میبینم و با هم گفتگو میکنیم. علت اینه که تجربه این سالها به من نشون داده عدم وجودتفکر تجربه‌کاربری بین برنامه نویس‌های شما همه نقشه‌ها رو نقش بر آب میکنه.

شما اگه بهترین طراح رابط کاربری دنیا رو استخدام کرده باشید اما برنامه نویس‌های شما نتونن دغدغه‌هاش رو درک کنن، در نهایت اون چیزی رو پیاده‌سازی می‌کنن که خودشون فکر میکنن بهتره. در این مواقع معمولا بجز اینکه خود محصول به نتیجه مطلوب نمیرسه، بین افراد تیم هم چالش‌هایی ایجاد میشه.

راه حل این مشکل اینه که تیم رو آموزش بدید.

تفکر لازم رو به تیم تزریق کنید

وقتی میگم تیم منظورم همه اجزای تیم هستن و من برنامه نویس‌ها رو هم یکی از اجزای بسیار مهم و نقش‌آفرین در تیم تجربه‌کاربری می‌دونم. بنابر این لازمه اونها هم از این تفکر مدرن یعنی طراحی برای تجربه‌کاربر بهره مند باشن.

فکر نکنید برنامه‌نویس‌های شما چیزی از تجربه‌کاربری نمیدونن.

نکته اول اینه که شاید براتون جالب باشه بدونید من الان که دارم با تیم خیلی خوب Payment24 کار میکنم، گاهی برنامه‌نویس‌های تیم بیشتر از خود من به تجربه‌کاربری اهمیت میدن و خیلی از اشکالات تجربه‌کاربری رو خود اونها هم متوجه میشن. بنابر این فکر نکنید برنامه‌نویس‌های شما چیزی از تجربه‌کاربری نمیدونن.

برای تیم توسعه خودتون بطور متناوب کارگاه‌های تجربه‌کاربری برگزار کنید.

نکته دوم هم اینه که شما همونطور که برای تبلیغات، منابع انسانی، تغذیه، تاسیس دفتر جدید و چیزهای مثل این بودجه در نظر میگیرید، باید برای تزریق فرهنگ تجربه‌کاربری در سازمان هم بودجه تعریف کنید و ازش در مسیر درست استفاده کنید. یکی از کارهایی که می‌تونید انجام بدید اینه برای تیم توسعه خودتون بطور متناوب کارگاه‌های تجربه‌کاربری برگزار کنید.

غیر از برگزاری کارگاه چند تا کار دیگه هم میتونید انجام بدید:

  • توسعه دهنده ارشد رو توی تصمیمات طراحی دخالت بدید
  • گفتگو با ادبیات طراحانه رو بین تیم ترویج بدید
  • مفاهیم کلی و اساسی تجربه‌کاربری رو جلوی چشم اونها قرار بدید (مثلا روی دیوار).
  • تیم برنامه‌نویسی رو هم توی موفقیت‌های تجربه‌کاربری سهیم کنید

در آینده جزییات هرکدوم از این کارها رو هم به تفصیل توضیح میدم. اگه میخوایید در جریان مطالب آینده هم قرار بگیرید میتونید مشترک خبرنامه ما بشید.

یه سوپرمن تجربه‌کاربری استخدام کنید

برای تیمهای کوچک و متوسط (زیر ۲۰ تا ۳۰) نفر بهتره که طراح ارشد تجربه‌کاربری مدیر محصول هم باشه. توی تیم‌های بزرگتر معمولا مدیر محصول شخص دیگریه. بنابر این اگه تیمتون بزرگه طراح محصول و اگه کوچیک تره طراح تجربه‌کاربری استخدام کنید که سوپرمن باشه.

منظورم از سوپرمن یعنی کسی که صرفا سر و ته مهارت‌هاش یه فتوشاپ نباشه. کسی که علاوه بر اینکه میتونه خوب نیازهای کاربر رو بفهمه، از نیازهای بیزنس هم مطلع باشه، خوب اسکچ بزنه، فتوشاپ آچار فرانسه گرافیکیش باشه، اگه لازم شد خودش PSD روبه HTML تبدیل کنه، مهندسی نرم افزار رو بفهمه، فرایندتولید رو مسلط باشه، مدیریت پروژه هم که جز لاینفکه و در نهایت وقتی هیچ کس نیست که کار رو انجام بده خودش بتونه چند خط کدنویسی PHP یا مثلا Ruby on Rails رو هم انجام بده.

البته پیدا کردن یه همچین فردی که معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال تجربه داره کار آنچنان آسونی هم نیست اما اگه یابنده باشید پیدا می‌کنید. همچنین هزینه استخدام این افراد بالاست اما درنهایت بهره‌وری که در سیستم شما ایجاد میکنن ۵ برابر اون هزینه هاست.

حرف آخر

وب ادوایس به کارش خاتمه داده و دیگه اینجا مطلب جدیدی منتشر نمیشه.

از این بعد فقط توی وب سایت قدیمی‌تر خودم مینویسم. اونجا مطالب کوتاه هستن، اما بطور مداوم همه چیزهایی که روزمره تجربه میکنم یا باهاشون در ارتباط هستم رو می‌نویسم. تفاوت مهمش با وب ادوایس اینه که همین نکات رو در ارتباط با مسایل کاری و زندگی اجتماعی تحلیل میکنم.


saman
۰۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۴ saman

مطلب خوب و مفیدی بود.
بدون برنامه نویس ها همه نقشه های شما نقش بر آبه .

i'm a programmer


نیما بوبرد
۱۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۰۰ نیما بوبرد

احمد
۰۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۶:۴۳ احمد

بسیار عالی. زبان گرم و گیرا


ebrahim
۰۹ آبان ۱۳۹۴ ۰۶:۱۲ ebrahim

لذت بردم از اینکه آنچه را میگید در همین متن و سایت هم پیاده میکنید

پیروزباشید


سحر
۰۹ آبان ۱۳۹۴ ۰۵:۴۷ سحر

عالي بود ممنون


hamid
۰۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۷:۵۷ hamid

ro saram shakh daromad! avalin jaie ke to donia mibinam rajebe in harf mizanan ke ui kar mohem tar az barname nevise! khoda shafaton bede be omide khoda!


امید امرایی
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۶:۳۱ امید امرایی hamid

سلام و سپاس حمید جان که نظرت رو گفتی. ولی من واقعا متوجه نشدم شما از کدوم بخش این مطلب چنین برداشتی داشتید؟ چون من هیچ جای این مطلب در مورد مهم‌تر بودن این یا اون صحبت نکردم. برعکس چیزی که شما برداشت کردید موضوع دقیقا همینه که توجه داشته باشیم برنامه‌نویس‌ها هم در تجربه‌کاربری محصول نقش بسیار مهمی دارن.

من گمان میکنم شما مطلب رو باید با تحمل و حوصله بیشتری مطالعه بفرمایید.


محمود اسدی
۰۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۵۸ محمود اسدی

سلام

ممنون از مطلب مفیدتون.

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف