تفاوت های طراح تجربه کاربری تازه کار و حرفه ایی

طراحای تجربه کاربری تازه کار خیلی جزیی نگر هستن در حالی که با تجربه ها نگاه سیستمی تری به همه چیز دارن. با تجربه ها ارتباط بین اجزا رو بهتر درک میکن.

تصویر مطلب

وقتی میخوایید یه طراح تجربه کاربری استخدام کنید، یا اگه خودتون رو یه طراح تجربه کاربری میدونید،‌ شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که چه تفاوتی بین یه طراح تازه کار با یه طراح حرفه ایی و متخصص هست؟ با چه پارامترهایی میشه تشخیص داد که طراح در چه سطحی قرار داره؟

مدیریت افراد مهمتر از مدیریت طراحیه

به نظر من مهارت های طراح تجربه کاربری در مدیریت افراد تیمش، نسبتا مهمتر از مهارتش در اینه که بدونه چی باید طراحی کنه. دلیلش اینه که تجربه کاربری فقط توی یه تیم طراحی اتفاق نمی افته و طراح باید با افراد مختلفی مثل برنامه نویس ها،‌ بازاریاب ها، مشتری ها و حتی مدیران و سهام داران کسب و کار ارتباط برقرار کنه.

طراح تجربه کاربری با تجربه، زبان مشترک بین قسمت های مختلف کسب و کاره.

مدیریت افراد نه از این بابت که تعدادشون زیاده،‌ بلکه از این بابت که هر دسته روحیات و شرایط متفاوتی دارن کار دشواریه. اصلا آسون نیست که طی یک روز کاری شما با همه اینها ارتباط داشته باشید و حرف همدیگه رو هم بخوبی بفهمید. این کاریه که فقط از یه آدم با مهارت های مدیریتی برمیاد. طراح تجربه کاربری با تجربه زبان مشترک بین قسمت های مختلف کسب و کاره.

جامعیت نگاه به مسایل

وقتی به عنوان یه طراح تازه کار کارتون رو شروع می کنید همه چیز براتون یه جور چالش محسوب میشه. از شکل و اندازه دگمه ها گرفته تا پهنای صفحات و یا هر چیز دیگه‌ایی که باید براش وقت بگذارید. حتی گاهی بعضی طراح های تازه کار در مورد اینکه تفکیک پذیری (Resolution) طرحشون باید چقدر باشه هم چالش دارن.

وقتی به سطح متوسط می رسید دیگه یواش یواش نگاه میره به سمت اینکه مسایل رو در سطح یه خصوصیت از برنامه (feature) و یا در سطح پروژه ببینید. مثلا براتون بیشتر این مهم میشه که فلان دو تا صفحه چقدر به هم شبیه هستن، چقدر طول میکشه تا فرم های توشون رو پر کنید و درنهایت چقدر استفاده ازشون آسونه.

هرچی طراح با تجربه تره نگاهش هم کلان تر و سازمانی تر میشه.

معمولا هرچی سطح تجربه بالاتر میره نوع نگاه طراح تجربه کاربری به جزییات هم تغییر میکنه. در هر حال اونها رو می بینه اما در روزهای اول بیشتر خود جزییات مهم هستن در حالی که بعدا فقط تبدیل میشن به یه نقطه از طراحی یه سیستم.

سیستم ها پیچیده هستن (حتی وقتی که سعی میکنید بهشون ساده نگاه کنید) چون تغییر دادن یه چیز ممکنه خیلی چیزای دیگه رو تحت تاثیر قرار بده. طراحای با تجربه این موضوع رو خیلی بهتر متوجه شدن ولی تازه کارا واقعا اینطوری نیستن.

دیدن چیزهایی که بقیه نمی بینن

طراح میتونه بفهمه که یه تغییر توی ساختار صفحه چقدر میتونه جریان حرکت کاربران رو توی یه صفحه عمومی تغییر بده. میتونه ببینه که مدل درآمدی کسب و کار چطور میتونه روی شیوه طراحی و اولویت بندی منوها اثرگذار باشه. طراح نسبت به خیلی از چیزایی که از نظر اغلب مردم بی معنی هستن حساسیت داره، چون به روشنی می بینه که چطور می تونه به طرز فکر کاربرا در مورد محصول آسیب بزنه یا تقویتش کنه.

یه طراح با تجربه بیشتر وقتش صرف فهمیدن این میشه که دو تا چیز چطور با هم ارتباط دارن.

وقتی با تجربه هستید، خیلی از وقت‌تون صرف این میشه که بفهمید چطور دو تا چیز با هم ارتباط دارن. ارتباط بین دستگاه های مختلف، وب سایت ها، برند ها و حتی ارتباط بین فضا، زمان و مکان اونها. میتونید بفهمید که چطور میشه یه کسب و کار رو با طراحی تخریب کرد، بنابراین میدونید چطور میشه ارتقاش داد، پس در نتیجه میدونید چه چیزهایی توی طراحی اهمیت بیشتری داره و چه چیزهایی حتی ارزش نداره برای تست کردنش وقت بگذارید.

طراح با تجربه میتونه تشخیص بده که چطور دو تا پروژه به هم ربط دارن، حتی وقتی توی دو تا صنعت مختلف هستن، با مشتری ها و بازار متفاوت، اهداف متفاوت، شرکت‌های متفاوت و تفاوت های خیلی زیاد در شکل و ظاهر.

طراح تازه کار تجربه کاربری توی جزییات گم میشه و تفاوت رو فقط در این جزییات می بینه.

من خیلی وقتا با مدیران اجرایی کسب و کارها در مورد این موضوع بحث میکنم که چطور از نظر من وب سایت شون با وب سایت یه شرکت کاملا متفاوت دیگه یکیه. معمولا این حرفا براشون یه کم ناخوشاینده یا تعجب میکنن چون اونا طراح نیستن و (مثل یه طراح تازه کار) فقط جزییات رو می بینن.

البته این به این معنا نیست که مشکل هر دو رو به یه شکل حل میکنم، بلکه یعنی راه حل ها به اندازه کافی انتزاعی (ذهنی) هستند که به وسیله هر آدمی مورد استفاده قرار بگیرن. ما برای شرکت ها طراحی نمی کنیم که متفاوت هستن، برای آدم ها طراحی میکنیم و آدمها ها هم مثل هم هستن.

تفاوت نگاه تکنیکی و استراتژیک

چون طراحای تجربه کاربری تازه کار و متوسط به پایین بیشتر حواسشون به دگمه ها، صفحه های نمایش، جذابیت های دیداری و حتی روش استفاده کاربره، کارهایی هم که انجام میدن بیشتر تکنیکی هستن. این یعنی شما تفاوت در عملکرد اونها رو فقط میتونید بین خودشون و کاربر ببینید. یعنی اگه حتی کل کسب و کار در مسیر غلطی باشه، در نهایت اونها فقط مدل قدم برداشتن، ژستی که گرفتید و چیزهایی که توی راه نیاز دارید رو تغییر میدن.

یه طراح با تجربه میتونه دورنمای کسب و کار شما رو هم شفاف تر کنه.

اما طراحای با تجربه بیشتر از اینکه به محصول شما کمک کنن به خود کسب و کار کمک میکنن. نگاه استراتژیک اونها باعث میشه حتی کسب و کار مسیرش رو اصلاح کنه. طراح میتونه تمرکز رو از موضوعی به سمت موضوع دیگه سوق بده. میتونه به تصمیم گیری های مهم کمک کنه.

حرف آخر

مطالبی که ما می‌نویسیم درواقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستن برای شما که میخوایید کسب و کار دیجیتالی‌تون رو توسعه بدید. اگه می‌خوایید همیشه در جریان آخرین مطالب نوشته شده قرار بگیرید، می‌تونید یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

به جمع ۱۲۳۰۰ مشترک خبرنامه ما بپیوندید کانال تلگرام مارو دنبال کنید


دیدگاه های شما

ما یه جامعه آنلاینیم و اینها فقط صدای یک بلاگر نیست. بنابر این حالا وقتشه که شما هم دیدگاه خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید.

ما همه نظرات رو میخونیم، اما فقط اگه سوال پرسیده باشید پاسخ میدیم. چون فکر میکنیم همه نظرات مخالف و موافق به شکلی مطرح و درست هستن.

تصویر گراواتار
ارسال دیدگاه
انصراف از پاسخ
آدرس ایمیل فقط به منظور جلوگیری از ارسال هرزنامه هاست و تنها نام شما به نمایش درمیاد. عکس شما هم از طریق Gravatar شناسایی می شه.
میخوام از نظر سایر کاربرا مطلع بشم

علیرضا
۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۰۸ علیرضا

محمد صادق
۳۱ امرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۹ محمد صادق

سلام می خوام سایتم پربازدید بشه باید چیکار کنم


امید امرایی
۰۹ شهریور ۱۳۹۵ ۰۸:۴۰ امید امرایی محمد صادق

باید روی تولید محتوا و seo کار کنید. البته هر دوی اینها خودشون به اندازه کافی بزرگ و زمان بر هستن. اما میتونید از افراد متخصص مشورت بگیرید تا بهتون بگن چطور قردم های اول رو بردارید.


مصطفی
۳۱ امرداد ۱۳۹۵ ۰۲:۲۶ مصطفی

مطلب خوبی بود

ولی ی انتقادی دارم اونم اینه که توی نت که بحث تجربه هایه کاربری رو دنبال میکنم مطالبش داره کم کم فقط میشه متن و تئوری (مثل درس مهندسی نرم افزار) و این باعث میشه با وجود اینکه موضوع مورد بحث خیلی مهم و ارزشمند و به درد بخور هستش ، خسته کننده بشه

فکر میکنم بهتر باشه از اینفوگرافیک ها و تصاویر گرافیکی هم استفاده بشه تا زیاد با متن ادم سر و کار نداشته باشه ی مقدار ادم با لذت بیشتری مطلب رو دنبال کنه و بفهمه 3>ف


امید امرایی
۳۱ امرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۲۶ امید امرایی مصطفی

حق کاملا با شماست. در مورد خود من موضوع اینه که تهیه اینفوگرافی، ویدئو یا پادکست کار خیلی زمان بریه و واقعا وقت کافی برای انجامش نیست. معمولا محتوا رو ابتدا متنی منتشر میکنیم و در وقت های بعدی پادکست یا حتی ویدئوش رو هم آماده میکنیم.

فکر میکنم مشکل سایر وبلاگ ها هم همین باشه. کمبود زمان و زیاد بودن هزینه. هرچند توجیه خوبی نیست و من هم باید بیشتر وقت بگذارم و محتوی بصری تولید بشه.


نیما صابری
۳۰ امرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۳۰ نیما صابری

مطلب خیلی خوبی بود. تشکر


سهیل
۳۰ امرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۳۹ سهیل

ینی میشه اینجور گفت که یک طراح تجربه کاربری از سطح توجه بیشتر به خوشگل سازی (پایین ترین سطح) به سطح توجه بیشتر به آینده نگری و معماری اطلاعات و سیستم (در بالاترین سطح) درجه بندی میشه و کم کم با باتجربه تر شدن از طراحی ظاهری به سمت معماری سیستمی حرکت میکنه. درسته؟


امید امرایی
۳۰ امرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۰۳ امید امرایی سهیل

تقریبا، اما نه با این نگاه که زیبایی در پایین ترین سطح قرار میگیره. زیبایی هم از اهمیت زیادی برخورداره و باید به اندازه خودش مورد توجه باشه.

منظور اینه که نگاه از سمت موضوعات سطحی به سمت مسایل عمیق تری میره که میتونن کل یه کسب و کار رو تحت تاثیر قرار بده. زیبایی میتونه یه موضوع سطحی باشه یا عمیق.

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف