طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست ؟

طراحی تجربه کاربری یعنی چی؟ چرا تجربه کاربر مهمه؟ طراحان تجربه کاربری چه کاری انجام و میدن و چطور این تجربه طراحی می شه؟

تصویر مطلب

اگه دارید این مطلب رو می‌خونید احتمالا دلیلش اینه که کلمه «تجربه‌کاربری یا ux» رو توی گوگل جستجو کردید و می‌خوایید بدونید این موضوعی که همه دارن در موردش صحبت می‌کنن بالاخره چیه؟ چه کاربردی داره؟ چرا اینقدر مهمه؟ کیا بهش نیاز دارن؟ و خیلی سوالات دیگه ...

من این مطلب رو حدود ۳ سال پیش نوشتم که تا حالا چند باری ویرایش شده. توی این ویرایش که ویرایش چهارم هست، نظرات خیلی از شما رو در نظر گرفتم. بنابر این اگه بعد از خوندن این مطلب نظری داشتید، حتما توی قسمت دیدگاه‌ها (پایین صفحه) بنویسید.

تجربه‌کاربری (UX) چیست؟

بزارید اینجوری بگم! توی سرتاسر دنیا همه شرکت‌های بزرگ دارن محصولاتی رو طراحی می‌کنن که در نهایت به دست من و شما می‌رسه و ازشون استفاده می‌کنیم. وقتی برای اولین بار یه موبایل خریدید چه حسی داشتید؟ در مورد اینکه می‌تونستید گوشی تلفن‌تون رو توی جیب‌تون بزارید و هرجایی دور از خونه به تماس‌هاتون جواب بدید چه فکری می‌کردید؟ آیا داشتن یه گوشی تلفن با قابلیت حمل، باعث نمی‌شد در مقابل دوستان و نزدیکان‌تون یه حس خاص داشته باشید؟ شما یه حس برتری  و قدرت در خودتون نمی‌دیدید؟

بله میدونم که این حس به ۱۰−۱۲ سال پیش مربوط می‌شده و الان دیگه همه یه گوشی موبایل دارن و کسی به خاطر موبایلش احساس غرور نمی‌کنه. اما این موضوع رو همین الان هم می‌شه به شکل دیگه‌ایی دید. فکر می‌کنید حس داشتن یه iPhone 6+ برای کسی که یه گوشی کلاسیک Nokia 2200‌ داره چجوریه؟

قبلا وقتی می‌خواستیم ایمیل‌مون رو چک کنیم، اگه خودمون یه کامپیوتر‌ شخصی داشتیم، باید منتظر یه فرصتی می‌شدیم تا بریم پشت کامپیوتر و ایمیل رو باز کنیم. اگه کامپیوتر هم نداشتیم که دیگه وضع بدتر بود و باید دنبال یه زمان آزاد و یه کافی‌نت می‌گشتیم. اما حالا ما داریم با گوشی موبایل‌مون این رو تجربه می‌کنیم که خیلی راحت می‌تونیم هرجایی که هستیم گوشی رو از جیب‌مون دربیاریم و ایمیل‌ها رو چک کنیم. فرقی نمی‌کنه در حال راه رفتن توی خیابون، توی اتوبوس، در حال مسافرت، یا حتی روی تختمون دراز کشیده باشیم.

یه وقت هم میشه که این تجربه‌ها بد باشن. مثلا این گوشی Xperia X10 mini من حافظه RAM خیلی پایینی داره. من هرموقع که می‌خوام با گوشیم به فیس‌بوک سربزنم، باید همه برنامه‌های جانبی رو ببندم تا گوشیم هنگ نکنه!

تجربه‌های خوب و بدی که ما در استفاده از محصولات داریم باعث شدن که اونها رو بخریم یا نخریم.

در یک جمله، تجربه‌هایی که ما در استفاده از محصولات مختلف داریم باعث شدن که اونها رو بخریم یا نخریم. طبیعتا وقتی این تجربه‌ها تا این حد مهم هستن که روی تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر مستقیم دارن، یک صعنتی هم بوجود میاد که تمرکزش روی خلق تجربه‌های شیرین‌تر برای کاربران باشه. به این صنعت میگن صنعت تجربه‌کاربری.

تجربه‌کاربری در ویکی‌پدیا اینطور تعریف شده: «تجربه‌کاربری، خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد.»  آقای Jesse James Garrett هم در یکی از کتاب‌های خودش به نام « المنت‌های تجربه‌کاربری» میگه:

تجربه‌کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همون سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می‌کنن.

طراحی تجربه‌کاربری (UX Design) چیست؟

کاربرا تجربه‌های متفاوتی در استفاده از یه محصول دارن. یعنی ممکنه تجربه من در استفاده از iPhone 6+ با تجربه شما متفاوت باشه. توی دنیای تجربه‌کاربری یکی از مهمترین موضوعاتی که همیشه باهاش در ارتباط هستیم اینه که بدونیم الان کاربران ما چه چیزی رو دارن تجربه میکنن. برای این کار لازمه که نیاز‌های کاربر رو شناسایی کرده باشیم و بدونیم که با چه مسائلی روبرو هستن. طراحی اینجا یعنی پیدا کردن راه حل برای این مسائل. بنابر این طراحی‌تجربه‌کاربری یعنی پیدا کردن راه حلی برای بهتر کردن تجربه‌های کاربران.

مثلا یاهو و گوگل هر دو یه شرکت اینترنتی خیلی بزرگ هستن که سرویس‌های زیادی رو برای کاربراشون دارن. برای این دو شرکت یکی از مهمترین دغدغه‌ها اینه که همه سرویس هاشون در دسترس کاربر باشه. یاهو می‌خواد همه این سرویس‌ها رو توی صفحه اصلی داشته باشه، اما گوگل رویکرد متفاوتی داره. اینکه چطور همه سرویس‌ها در دسترس کاربر قرار بگیره بدون اینکه باعث سردرگمیش بشیم یه مسئله به حساب میاد.

حالا یه طراح تجربه‌کاربری باید طرحی ارائه بده که این مشکل رو حل کنه. یعنی دو هدف رو دنبال کنه: اول اینکه کاربر بتونه به همه این سرویس‌ها دسترسی داشته باشه و دوم اینکه شرکت‌های یاهو و گوگل بتونن به اهداف تجاریشون برسن. می‌بینید که طراحان تجربه‌کاربری این دو شرکت بزرگ رویکرد‌های کاملا متفاوتی رو هم در پیش گرفتن.

طراحی تجربه‌کاربری چه حوزه‌هایی رو پوشش میده؟

یکی از چیزهایی که توی طراحی تجربه‌کاربری کمی فریبنده است اینه که اغلب افرادی که تازه باهاش آشنا می‌شن فکر می‌کنن تجربه‌کاربری یه موضوع مستقله. اما در واقع اینطور نیست و تجربه‌کاربری از ترکیب و هماهنگی بین چند حوزه دیگه به وجود میاد. حالا من چند تا از مهمترین این حوزه‌ها رو بهتون معرفی می‌کنم.

طراحی تعاملی (Interaction Design)

طراحی تعاملی به عنوان یکی از المنت‌های اصلی طراحی تجربه‌کاربری شناخته می‌شه و مربوط می‌شه به روش تعامل وب‌سایت‌ها با انسان. چون وب‌سایت‌ها ابزار‌های تکنولوژیک خشنی هستند، ارتباط انسان با این ابزار‌ها کمی متفاوتر به نظر می‌رسه. معمولا کاربرای شما نمی‌تونن خیلی راحت به وب سایتتون اعتماد کنن. به همین دلیل ارتباط انسان با چنین ابزار‌هایی ( به عنوان یک موجود اجتماعی) نیاز به یه رویکرد تعاملی و دوطرفه داره. توضیحات کامل‌تر در مورد طراحی تعاملی رو می‌تونید اینجا ببینید.

رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

من نمی‌خوام مباحثی مثل روانشناسی گشتالت و یا ادراک دیداری رو بشکافم ولی به طور کلی طراحی دیداری (بهش طراحی گرافیکی هم می‌گن) یعنی روش استفاده از عناصر بصری مثل رنگ، تصاویر و سمبل ها، برای انتقال یه پیام به کاربر. غیر از این شامل روش استفاده کاربر از محصول هم می‌شه. موضوع رابط کاربری رو میتونید به طور کامل‌تری توی این مطلب دنبال کنید.

کاربردپذیری (Usability)

کاربردپذیری یعنی طرح این سوال که برای رسیدن به یه هدف مشخص، باید چه امکاناتی رو در اختیار کدوم دسته از کاربرا قرار بدیم که منجر به استفاده موثر، رضایت بخش و با بهره وری بالا بشه ؟ هرچند که کاربردپذیری خوب، برای خلق یه تجربه‌کاربری موثر ضروریه، اما به تنهایی هم تضمینش نمی‌کنه و باید به توانایی انسان در استفاده از وب سایت و یا یه نرم افزار خاص هم توجه داشته باشیم.

قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی یعنی وجود سیستمی برای وصول، استفاده و درک آسون. وجود ابزار‌های پیمایشی مناسب (مثل منو ها) که باعث بشن کاربر خیلی آسون به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشه، همینطور بعد از دسترسی به هر قسمت برای استفاده از اون با پیچیدگی روبرو نشه و در نهایت اینکه بتونه در کمترین زمان به درک جامعی از وب سایت برسه، مجموعه مسائلی هستن که قابلیت دسترسی روی اونها تمرکز داره.

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

شاید بشه گفت تعامل انسان و کامپیوتر موضوع اصلی تجربه‌کاربریه. در واقع ما باید تجربه کاربر رو در طراحی‌ها دخالت بدیم. می‌تونیم این بخش رو به عنوان نتیجه گیری هم در نظر بگیریم و بگیم به طور کلی در طراحی تجربه‌کاربری، درک احساسات بازدید کننده‌های یه وب سایت، کلید اصلیه. اولین قدم در طراحی تجربه‌کاربری اینه که ببینیم چی می‌تونه باعث بشه کاربر مایل به بازدید از وب سایت ما بشه ؟

معماری اطلاعات (Information Architecture)

اگه بخوام تعریفی که انستیتو جهانی معماری اطلاعات ارائه می‌کنه رو ساده کنم، معماری اطلاعات علم و هنریه که کمک می‌کنه کاربران دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشن. به عبارتی معماری اطلاعات یعنی کمک به کاربر برای اینکه بتونه اطلاعات رو راحت‌تر پیدا کنه.

طراح تجربه‌کاربری (UX Designer) کیست؟

به هرکسی که داره توی یکی و یا همه حوزه‌های ذکر شده کار می‌کنه می‌تونیم بگیم متخصص و طراح تجربه‌کاربری. معمولا متخصصین تجربه‌کاربری دو دسته هستن. دسته اول اونهایی که به صورت عمومی تو همه و یا اکثر حوزه‌ها تخصص دارن و میشن طراحان همه فن حریف (Generalist). دسته دوم هم اونهایی هستن که توی یکی از این حوزه‌ها به صورت تخصصی وارد شدن و خودشون رو با همون عنوان معرفی می‌کنن. مثلا میگن طراح ربط‌کاربری، معمار اطلاعات و یا متخصص طراحی تعاملی (Specialist).

طراح تجربه‌کاربری کسیه که حواسش به تجربه‌های خوب و بد کاربران محصول شماست.

میبینید که گوگل و یاهو دارن تجربه‌های متفاوتی رو به کاربرانشون ارائه می‌کنن و این چیزیه که طراحان تجربه‌کاربری این شرکت‌ها طراحی کردن. طراح تجربه‌کاربری کسیه که حواسش به تجربه‌های خوب و بد کاربران محصول شما هست و تلاش می‌کنه اونها رو بهتر کنه.

همین؟! فقط حواسش به تجربیات مشتریان هست؟ خب این رو که خودتون هم می‌تونید انجام بدید. پس دیگه چه نیازی هست که یه نفر دیگه این کارو انجام بده؟ پاسخ اینه که این موضوع ساده خیلی پیچیده‌تر از اونیه که به نظر می‌رسه.

طراحی تجربه‌کاربری (UX Design) ساده اما پیچیده است

تجربه‌کاربری یه چیزی به همین سادگیه که توضیح دادیم. یعنی فقط باید مواظب باشید که هیچ کدوم از تجربه‌های کاربر بدون اطلاع شما اتفاق نیفته. اما انجام همین کار ساده گاهی اونقدر پیچیده می‌شه که حتی حرفه‌ایی‌ترین طراحان هم توی انجامش به مشکل بر می‌خورن. این پیچیدگی دو دلیل عمده داره:

  • ما با رفتارهای پیچده انسانی سروکار داریم و این انسان‌ها خیلی پیچیده‌تر از اونی هستن که بشه در موردشون یه تصمیم قطعی و دفعی گرفت.
  • تجربه‌های کاربران مدام در حال تغییره بنابراین هر روز با مسائل جدید برخورد می‌کنیم که نیاز به راه حل‌های جدیدی هم دارن.

از خصوصیات طراحان تجربه‌کاربری اینه که اغلب (ذاتا) ذهن انتزاعی خوبی دارن.

به نظر من تجربه‌کاربری بیشتر از اینکه یه روش باشه یه فرهنگه. یعنی باید توی سازمان شخصی باشه که خط فکریش مبتنی بر توجه به کاربر باشه. خب این بخشیش اکتسابی هست اما قسمت زیادیش هم ذاتیه. دقیقا مثل اینکه یه شخصی با قد ۲ متر و ۱۰ سانت (که قد بلندش ذاتیه) احتمالا اگه بسکتبالیست بشه بازدهی بیشتری داره تا کشتی گیر. از خصوصیات طراحان تجربه‌کاربری هم اینه که اغلب (ذاتا) ذهن انتزاعی خوبی دارن.

از طراحی‌محصول تا طراحی‌تجربه‌کاربری

در حالی که در طراحی محصول سازنده‌ها بیشتر به کارکرد درونی محصول توجه دارن، طراحی تجربه‌کاربری اغلب با طرح سؤالاتی از نحوه کارکرد بیرونی محصول همراهه.

مثال از کتاب المنت‌های تجربه کاربری:  بعد از چند دقیقه برگشتین و میبینید که قهوه هنوز آماده نشده و علتش هم اینه که شما دکمه روشن شدن قهوه ساز رو درست فشار ندادید. قهوه ساز هیچ نشونه ایی نداره که بفهمید روشن شده. نه چراغی، نه صدایی و نه حتی هیچ لرزشی که نشون بده شما دکمه رو واقعاً فشار دادید. شما فکر کردید روشن شده ولی اشتباه کردید. ممکنه می شده قهوه ساز رو طوری تنظیم کرد که خودش اول صبح روشن بشه، اما شما حتی اطلاع نداشتید که یه چنین امکاناتی داره.

طراحی دیداری می‌خواد مطمئن بشه که دکمه قهوه ساز شکل، رنگ و ظاهر مناسبی داشته باشه. طراحی کاربردی می‌خواد مطمئن بشه که فشار دادن دکمه منجر به یه عمل مناسب می‌شه. اما طراحی تجربه‌کاربری می‌خواد ببینه که آیا طراحی دیداری و کاربردی دکمه، برای کل محصول مناسب هست یا نه. برای این کار ممکنه این سؤال رو مطرح کنه که «آیا دگمه برای انجام دادن یه همچین کارمهمی زیادی کوچک نیست ؟» طراحی تجربه‌کاربری سعی می‌کنه بفهمه آیا دکمه در کلیت محصول درست کار می‌کنه یا نه.برای این کار هم ممکنه این سؤال رو مطرح کنه که «آیا دگمه نسبت به سایر دکمه‌هایی که کاربر می‌خواد همزمان استفاده کنه در موقعیت مناسبی قرار گرفته ؟»

طراحی تجربه‌کاربری و وب

طراحی تجربه‌کاربری توی وب‌سایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. وقتی می‌گیم سایت یا وب‌سایت منظورمون هم سایت‌های محتوا گراست و هم وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی.

اگه قصد دارید کاربری رو از سایتتون فراری بدید، هیچ چیز ساده‌تر از این نیست که یه کاری کنید که بهش احساس حماقت دست بده.

سایت یه ابزار تکونولوژیک پیچیده است و کاربرا وقتی از یه ابزار پیچیده استفاده می‌کنن کافیه یه چیزی درست کار نکنه، اونها فورا شروع می‌کنن به سرزنش کردن خودشون. فکر می‌کنن ممکنه یه جای کار اشتباهی انجام داده باشن یا اینکه نحوه کار کردن باهاش رو بلد نیستن. مقصر اونها نیستن که سایت درست کار نمی‌کنه. اما اونها در هر حالت احساس حماقت می‌کنن. فکر می‌کنم اگه قصد دارید کاربری رو از سایتتون فراری بدید، هیچ چیز ساده‌تر از این نیست که یه کاری کنید که بهش احساس حماقت دست بده.

کاربرانتان رو در نظر داشته باشید

متد ایجاد یک تجربه‌کاربری مؤثر رو «طراحی کاربر محور» می‌گن. مفهوم کلی طراحی کاربر محور بسیار ساده است : کاربر رو در هر مرحله از طراحی محصول معیار قرار بدید. با وجود این، همین مفهوم ساده داری معانی پیچیده است.

بزرگترین دلیل که می‌گه طراحی تجربه‌کاربری باید برای شما مهم باشه اینه که برای کاربرای شما مهمه.

اگه شما برای اونها یه تجربه مثبت فراهم نکنید، اونها از محصول شما استفاده نمی‌کنن. و بدون کاربر تنها چیزی که نصیب شما می‌شه یه سرور پر از گرد و خاک است، منتظر درخواستی که هیچ وقت نمیاد. امروز باید مطمئن باشید که همه چیز در جای خودش درست کار می‌کنه و با این رویکرد برای کاربراتون یه تجربه جذاب، قابل درک و خوشایند ایجاد کنید

کیا باید از تجربه‌کاربری استفاده کنن؟

در واقع همه! یا بهتره بگم هرکسی که داره یه محصول تولید می‌کنه. فرقی نمی‌کنه که یه کسب و کار خیلی کوچیک دارید یا خیلی بزرگ. باید در حد خودتون تلاش کنید که تجربه‌های خوشایندی رو برای کاربرانتون رقم بزنید.

در حال تولید هر محصولی که باشید، کاربرای شما یک سری نیاز‌هایی دارن که باید بهشون پاسخ داده بشه. اگه یه طراح تجربه‌کاربری رو در کنار خودتون داشته باشید، بهترین پاسخ رو میدید. اگه نداشته باشید، احتمالا هزینه خیلی بیشتری رو باید انجام بدید تا خودتون با آزمون و خطا به این نتیجه برسید که چی درسته و چی غلط.

حرف آخر

مطالبی که ما می‌نویسیم درواقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستن برای شما که میخوایید کسب و کار دیجیتالی‌تون رو توسعه بدید. اگه می‌خوایید همیشه در جریان آخرین مطالب نوشته شده قرار بگیرید، می‌تونید یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

به جمع ۱۵۴۰۰ مشترک خبرنامه ما بپیوندید کانال تلگرام مارو دنبال کنید


دیدگاه های شما

ما یه جامعه آنلاینیم و اینها فقط صدای یک بلاگر نیست. بنابر این حالا وقتشه که شما هم دیدگاه خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید.

ما همه نظرات رو میخونیم، اما فقط اگه سوال پرسیده باشید پاسخ میدیم. چون فکر میکنیم همه نظرات مخالف و موافق به شکلی مطرح و درست هستن.

تصویر گراواتار
ارسال دیدگاه
انصراف از پاسخ
آدرس ایمیل فقط به منظور جلوگیری از ارسال هرزنامه هاست و تنها نام شما به نمایش درمیاد. عکس شما هم از طریق Gravatar شناسایی می شه.
میخوام از نظر سایر کاربرا مطلع بشم

Orod
۰۲ امرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۰۰ Orod

متن خوبی بود فقط فکر میکنم net cafe درست هستش نه کافی نت


Orod
۰۲ امرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۰۰ Orod

متن خوبی بود فقط فکر میکنم net cafe درست هستش نه کافی نت


Orod
۰۲ امرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۹ Orod

متن خوبی بود فقط فکر میکنم net cafe درست هستش نه کافی نت


بهاره فیضی
۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۲۶ بهاره فیضی

خیلی ممنون از مقاله عالی تون و مثال های خوبی که زده بودید.


حامد
۰۲ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۲۴ حامد

مطلب خوبی بود، ممنون.
طراحی تجربه و رابط کاربری توی ایران توی چند سال اخیر رشد خوبی داشته و داره به سمت حرفه ای شدن پیش میره. 
خارج از ایران خیلی وقته سامانه هایی برای انجام تست های کاربردپذیری و تست تجربه کاربری شکل گرفتن. توی ایران هم این سنت حسنه داره کم کم راه میفته، یه مثال خوبی که از این نمونه ها دیدم سایت تست فول هست، که فکر میکنم اولین نمونه ایرانی هست.

بازم ممنون از مطلبتون.


سهیلا
۲۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸ سهیلا

عالی بود.ممنون


یونس رحیم زاده
۱۴ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۲۷ یونس رحیم زاده

سلام!

ممنون عالی بود!!!!


hossein
۱۶ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۴۳ hossein

با عرض سلام

تشکر از مدیریت سایت بابت مطالب آموزنده و ارزشمند

بنده در جایی دیگر در مورد طراحی سریع برای تجربه کاربری را خواندم که فکر میکنم برای کاربران هم ارزشمند باشد.

http://honeytech.ir/blog/id/51/طراحی-سریع-برای-تجربه-کاربری


Mortezaab
۱۴ دی ۱۳۹۴ ۲۰:۲۹ Mortezaab

جالب بود.اینکه چه طوری میشه طراح ux یا حتی ui شد برام یه سواله؟!!! که جواب نمه کاله داره! اما جالب میشد اگه طراح uxتو بازار بیرون از وب حضور داشته باشه البته نمیدونم شایدم هست! کنجاوم بدونم تو شهر ما هست!؟ اگه هست من چه طور میتونم پیداش کنم؟کلی سوال دارم .


امید امرایی
۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۱۸ امید امرایی Mortezaab

تجربه کاربری فقط خاص دنیای فناوری اطلاعات و وب نیست. شاید عضویت در شبکه‌هایی مثل گروه تلگرام جامعه تجربه کاربری شیراز بتونه بهتون در پیدا کردن این افراد کمک کنه.


نگاه وب
۰۶ آذر ۱۳۹۴ ۲۱:۳۹ نگاه وب

ممنون از ارائه بسیار خوب شما.بسیار مفید بود.


راب گرافیک
۰۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۶:۳۸ راب گرافیک

faeghe
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ۰۸:۳۹ faeghe

سلام.میشه برای کسی که میخواد ux design رو شروع کنه منبع یا نرم افزار معرفی کنید؟ با تشکر


masoud
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۲۱ masoud faeghe

این یک مفهومه . نه یک material طراحی وب . 
به عنوان مثال وقتی داری یک وب سایت responsive طراحی میکنی . باید خودتو بذاری جای یوزرها . و بفهمی انگشتشون کجای صفحه موبایل موقعیت راحت تری داری . و توی اون موقعیت باید چه دکمه ای رو بذاری . 
به عنوان مثال من پیشنهاد میکنم . دکمه منو رو همیشه در پایین - وسط قرار بدید و از پوزیشن فیکس استفاده کنید . به دلیل اینکه در حال حاضر صفحات موبایل بزرگ هستند . و با یک دست راحت نمیشه پیمایش کرد

دنیای خلق کردن داره سرعت میگیره . از ذهنت استفاده کن .


قاسم
۰۵ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۹ قاسم

سلام

من خیلی اطلاعات در این موضوع ندارم و این اولین مطلب بود که در این زمینه خوندم !

اما یه چیزی به نظرم رسید که خیلی ساده و سطحی میگم (درست یا غلط بودنش رو بگید)

تجربه کاربری واسه یه سوپرمارکت یا همون بغالی (مغازه) خودمون ، اینه که چیدمان خوبی داشته باشه و کاربر (مشتری) راحت چیزی رو که میخواد پیدا کنه ... این بیشتر شبیه همون ui هست هست ولی چیز منحصر بفرد توی ux نحوه برخورد مغازه دار با مشتری هاست ، که یه تجربه خوب از اون مغازه تو ذهن کاربر می مونه !

درست نتیجه گرفتم یا نه !؟


امید امرایی
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۰۳ امید امرایی قاسم

سلام قاسم، در واقع تجربه کاربری همون ساده پیدا شدن چیزهاییه که تصمیم دارید بخرید. رابط کاربری چیز متفاوتیه و این موضوع به معماری اطلاعات مربوط میشه.

تجربه‌ایی که ما از طرز برخورد فروشنده داریم رو هم بهش میگن تجربه مشتری.


قاسم
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶ قاسم امید امرایی

ممنون بابت پاسخ :)

یعنی اجزای اصلی برنامه در دسترس کاربر باشه و سر درگم نشه ؟


امید امرایی
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۲۱ امید امرایی قاسم

بله و این یکی از چند موضوع مهم تجربه‌کاربریه. موضوعات دیگه‌ایی هم هستن. مثل تعامل خوب، واکنش سریع، کاربردپذیری، محتوای مناسب و غیره.


قاسم
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۰۵ قاسم امید امرایی

خیلی آقایی ...

آقا امید :)


ملیحه
۰۲ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰ ملیحه

با سلام و تشکر از مطالب خوبتون

میشه برای تجربه کاربری و رابط کاربری برنامه های موبایل توضیح بدین.

با تشکر


مهدی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۱۷ مهدی

مازیار
۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۰۶ مازیار

با سلام

با سلام
یک نمونه طراحی ux برای ارایه به مشتری میخواستم. میشه پیدا کرد؟


امید امرایی
۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۱۲:۵۰ امید امرایی مازیار

سلام مازیار،
نمونه کار ux از کجا و برای ارائه به چه مشتری نیاز دارید؟
برای گفتگوی بهتر می تونید از طریق ایمیل با ما تماس بگیرید. contact@webadvice.ir


حامد پاکدامن
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۴۵ حامد پاکدامن

سلام خدمت جناب امرایی عزیز . با تشکر از مطلبتون و بسیار مفید و آموزنده .


امید امرایی
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۱۱ امید امرایی حامد پاکدامن

سلام جناب پاکدمن، مرسی از حسن نظر شما.


بهنام
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۳۱ بهنام

سلام مطلب خوبی بود فقط لطفا رفرنس ها و ارجاعات را در متنتون مشخص کنید و اینکه به نظرم بهتر بود انگلیسی لغاتی که ترجمه کردید رو هم اشاره می کردید تا مفاهیم کلمات بهتر منتقل بشه. در هر صورت متشکر


امید امرایی
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۰۸ امید امرایی بهنام

مرسی از حسن نظر شما بهنام. ما تا جایی که موجود و مرتبط بوده سعی کردیم رفرنس ها رو لینک کنیم، اما اگر بخشی هست که فکر می کنید نیاز به رفرنس بیشتری داره خوشحال میشیم بدونیم کجاست.

در مورد لغات انگلیسی هم اگر موردی خاص مد نظرتونه بفرماییدتا اصلاح بشه.


امیرحسین اقدسی
۰۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۳۷ امیرحسین اقدسی

سلام، مطلب خیلی خوب و کاربردی ای بود. در مطلبی که با عنوان «تجربه‌ی کاربری چیه و چرا مهمه؟» در نشریه‌ی الکترونيک مسترکاما نوشتم، به این مقاله‌ی مفید شما لینک دادم. امیدوارم همیشه موفق باشید.


امید امرایی
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۷:۰۴ امید امرایی امیرحسین اقدسی

سلام، مطلب خیلی خوبی بود. مرسی از کار خوبتون.


smne
۳۰ دی ۱۳۹۳ ۲۱:۵۳ smne

enghad khob bod ke be onvane mozoe yeki az poroje ham entekhab kardam..

khaste nabashin


امید امرایی
۰۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵:۵۲ امید امرایی smne

خیلی خوشحالم که مفید بوده. براتون آرزوی موفقیت دارم.


زم زم
۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۰۷:۳۸ زم زم

سلام خیلی ممنونم از مطالب خوبتون واقعا با کلام شیواتون خیلی راحت با مطلب تونستم ارتباط برقرار کنم فقط یک کمکی میخواستم مطلبی در مورد تجربه رابط کاربری اپلیکیشن ها هم دارید؟ به خصوص اپ های خبری؟ اصلا صرف اپ بودنشون نباید خصوصیات جدیدی برای دیدمون نسبت به تجربه کاربری ایجاد کنیم؟

ممنونم از بودنتون


امید امرایی
۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۰۹:۱۹ امید امرایی زم زم

ریحانه عضدی
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۲:۵۷ ریحانه عضدی

قلم فوق العاده روان و خوبی دارید. تبریک میگم. امشب من برای اولین بار نشستم و نزدیک به دو ساعت تو وب سایت شما خوندم و یاد گرفتم. امیدوارم کارتون رو ادامه بدید و همینطوری مقالات عالی و کاربردی بنویسید. تعارف نمیکنم ولی سایت شما تکه و من مثلش رو تا حالا ندیدم.


babak
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۲:۴۳ babak

ایمیل زدم ... فکر کنم دست به آچار شدید .. الان دیگه مشکلی نیست


امید امرایی
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۲:۵۰ امید امرایی babak

یوهو! ما واقعا خوشحالیم که مشکلتون حل شده.


babak
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۲:۲۹ babak

خیلی جالبه .. اما نمیدونم چرا نمیشه با فایرفاکس دید گاه بدم !


امید امرایی
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۲:۳۸ امید امرایی babak

اه چه بد! ما واقعا خیلی متاسفیم که یه همچین اتفاقی توی وب سایت ما افتاده و امیدواریم شما رو ناراحت نکرده باشه. ممکنه به ما ایمیل بزنید (contact@webadvice.ir) و بگید وقتی میخوایید نظرتون رو بنویسید چه اتفاقی می افته؟


سعید
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ۰۹:۰۴ سعید

عالی بود .. منکه از تجربه استفاده از سایت شما و محتواش بسیار لذت بردم .. ممنون از زحماتتون


mr sinoser
۰۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۱:۱۰ mr sinoser

امید امرایی
۰۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۱:۱۷ امید امرایی mr sinoser

مرسی مستر عزیز از توضیحات خوبت، پیشنهاد می کنم حتما این مطلب رو مطالعه کنید تا با ۵ چیزی که اغلب افراد در مورد تجربه کاربری نمی‌دونن آشنا بشید. احتمالا پاسخ خیلی از سوالات‌تون رو پیدا می‌کنید.


mr sinoser
۰۷ مهر ۱۳۹۳ ۲۲:۲۰ mr sinoser امید امرایی

شاید جالب باشه اما در طی همین زمانی که نظرمو برات گفتم کلی نظرم از تعاریف فرق کرد که بخشیشو خودتم تو لینکی که دادی گفته بود. البته باید اینو بگم هنوزم مخالفت هایی رو با تعاریف و نظراتت دارم که ترجیه میدم بازم بیشتر تحقیق کنم شاید حق با تو باشه شایدم نه :)
در ضمن من خیلی با این باکس کامنتت درگیرم :) هر بار می خوام نظر بدم باید این دو فیلد مسخره تکراری نام و ایمیلو پر کنم لطفا یه کاری واسش بکن ;)


محمد
۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ۱۱:۴۲ محمد

خیلی عااالی بود
ولی یه موضوع برام قابل درک نیست
اینکه هی تکرار میشه چارچوب برای تعامل با کاربر!!!
یعنی چی؟؟ برای من ملموس نیست


امید امرایی
۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ۱۳:۴۴ امید امرایی محمد

رضی
۱۴ تیر ۱۳۹۳ ۱۳:۰۰ رضی

برای شروع توضیح مناسبی هست اما بهتره چند نمونه اجرا شده هم معرفی میشد. مثلا قبل از استفاده از وب ادوایس و بعد از استفاده از مشاوره


امید امرایی
۲۴ تیر ۱۳۹۳ ۱۳:۰۴ امید امرایی رضی

درود،

حتما در آینده نزدیک یک سری تمهیدات خاص برای این موضوع در نظر می گیریم.
ممنون از اینکه نظر سازنده و خوبتون رو برای ما ارسال می کنید.


الهام
۱۳ تیر ۱۳۹۳ ۲۲:۳۶ الهام

کاربردی و خلاصه بود , سپاس جناب امرایی


ایمان قصرفخری
۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ۱۳:۳۸ ایمان قصرفخری

درود،

واقعا استفاده کردم. بسیار ممنون از مطلب خوب شما


امید امرایی
۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ۱۲:۴۴ امید امرایی ایمان قصرفخری

درود جناب قصرفخری، از حضور شما خوشحالم.


f.ghorbani
۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۰۱ f.ghorbani
سلام

ممنون از اطلاعات خوبتون.يسوال داشتم.من سايتي رو ميخوام طراحي كنم كه در صفحه اصلي آن 3تا اسلايدشو داره ولي بهم گفتن قرار دادن بيش از يكي اسلايدشو در سايت مخالف قوانين ux هست..ممنون ميشم راهنماييم كنيد كه آيا اين حرف درسته؟


امید امرایی
۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ۱۷:۳۳ امید امرایی f.ghorbani

درود،

نه‌تنها در ux قانونی در خصوص تعداد اسلاید شو وجود نداره بلکه به نظر من ux کلا تابع قوانین این شکلی نیست. اینکه «وجود ۳ اسلاید شو در صفحه اصلی وب سایت» همیشه باعث خلق یک تجربه نا مناسب بشه، ابدا مورد تایید نیست. با این حال این گفته من ناقض قطعی این موضوع هم نیست. یعنی صفحه مورد نظر باید مورد تست و بررسی قرار بگیره.

اگر وب سایت مورد نظر آنلاینه می تونید از سرویس «آنالیز رایگان» وب ادوایس برای بررسی استفاده کنید.


f.ghorbani
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ۰۷:۴۰ f.ghorbani امید امرایی

واقعاممنونم از راهنماييتون.


mr sinoser
۰۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۱:۱۸ mr sinoser f.ghorbani

همه گوشی ها حدودا 15 تا دکمه برای شمارگیری و اینا داشتن , استیو جابز تیمشو جمع کرد و گفت من گوشی می خوام که تنها یک دکمه باشه , همه گفتن نمیشه و انجام همه کار ها با یک دکمه سخت افزاری مشکله و وقتی سیستم رو تحلیل کردن  و اولین گوشی اپل امد همه تحصینش کردن . این که تو یک ایده داری که با رسم موجود هم خونی ندار به معنی خوب نبودنش نیست باید دید هدف و منطق تو از داشتن یه همچین ایده ای چیه و ایا این هدف واقعا منطقی و مفیده یا نه


فرزین سیف الهی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۸:۵۴ فرزین سیف الهی

درورد،
خیلی خوب بود، استفاده کردیم.


یه چند تا پیشنهاد:

  • در متن‌ها از نیم‌فاصله استفاده کنید.
  • متن‌ها رو هم از حالت justify در بیارید.
  • عنوان هر پاراگراف هم اگر کمی کوچک‌تر کنید، خیلی خوب‌تر می‌شه.

مطالبتون رو دنبال می‌کنم.
مرسی از شما.


امید امرایی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۸:۳۱ امید امرایی فرزین سیف الهی

درود و سپاس، بزودی تغییراتی اعمال می شه که پیشنهادات شما رو در خودش داره.
از اینکه به وب سایت خودتون توجه دارید سپاسگزارم.


علی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۳:۳۴ علی

با سلام

واقعا مطلب کاملی بود. به نظر من بیشتر کدنویس ها چیزی از ux نمیدونن و بیشتر روی ui کار میکنن.


امید امرایی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۵:۲۲ امید امرایی علی

درود،
طی چند روز گذشته در خصوص طراحی رابط کاربری و اونچه که طراحان تجربه کاربری انجام می دن مطلبی نوشته ده که ممکنه در همین مسیری باشه که شما می فرمایید.


محمد رحیم جمشیدی
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۳:۳۰ محمد رحیم جمشیدی

عالی بود ممنون

کاربران فعال و آینده نگر وب

https://www.facebook.com/pages/%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%86%da%af%d8%b1-%d9%88%d8%a8/696408357063890


شهرام رزاقی
۲۹ فروردین ۱۳۹۳ ۱۱:۱۳ شهرام رزاقی

خیلی عالی بود


سامان خادمی
۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ۰۹:۴۶ سامان خادمی

من زمانی که می خواستم صفحه لینکدین ام رو بسازم عنوان شغلیم رو زدم ui/web developer خب یه چند وقتی گذشت وقتی پروفایل دوستان رو دیدم متوجه ux شدم واسم جالب بود که ux چیه وقتی مطلب شما رو خوندم تا متوجه شدم خب یه سوال ازم خودم پرسیدم آیا من ui کار می تونم ux کار هم باشم؟؟؟ آیا همین الانش ux کارم(با توجه به شرایط ایران که هم دولپ میکنیم هم باید از ظاهر و کاربرد خودمون هم کارفرما و هم بازدید کننده خوشش بیاد)؟؟؟ آیا دوستانم ux کارن و تخصص کافی دارن و یا همینجوری الکی زدن...؟؟


امید امرایی
۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ۱۸:۳۲ امید امرایی سامان خادمی

mr sinoser
۰۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۱:۲۳ mr sinoser امید امرایی

بفرما شاهد از غیب رسید ... اقا خلاصه بکم رابط کاربری مادر تجربه کاربری , رابط کاربری گرافیکی , قابلیت دستری و... که باز هر کدوم می تونن در بردارند اونای دیگه باشه که توضیح مفصله
در اخر باید بگم واژه طراح رابط کاربری رسما مسخرس و یا کمتر کسی می تونه مدعی اون باشه چرا که رابط کاربری خودش چندین بخش می شه که تخصص های هر کدوم اغلب متفاوته و این که یک نفر بخواهد همشون انجام بده مطمعن باش نمی تونه به خوبی همشو انجام بده


عماد هادی پور
۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ۱۲:۱۴ عماد هادی پور

واقعا دستتون درد نکنه که وقت میزارید. خدا خیرتون بده چون بالاخره من فهمیدم که منظور از تجربه کاربری چیه


شیده نوروزی
۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ۲۱:۲۸ شیده نوروزی

سلام اینبار خیلی بهتر شده. قبلا یه مقدار فهمیدنش سخت بود اما الان واقعا مثالهایی که زدید خیلی عالی هستن. مرسی که بروزش کردید


ali nasiri
۲۲ آذر ۱۳۹۲ ۱۹:۲۹ ali nasiri

یه نمونه از طراحی بینظیر و خلاقانه با پوشش تمام (یا اکثر) جزئیات مفهموم طراحی تجربه کابری 

https://www.mozilla.org/en-us/firefox/os/?icn=tabz


امید امرایی
۲۲ آذر ۱۳۹۲ ۲۱:۵۱ امید امرایی ali nasiri

انتخاب خوبیه. من از طرفداران موزیلا هستم.


مسعود قربانی
۰۲ آبان ۱۳۹۲ ۱۲:۳۲ مسعود قربانی

بسیار خوب و مفید بود

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف