نکات ضروری برای طراحی یک تجربه‌کاربری موفق

برای خیلی‌ها تجربه‌کاربری فقط همینه که یک رابط‌کاربری خوب و قابل پیمایش طراحی کنن. اما در واقع این اصل ماجرای تجربه‌کاربری نیست.

تصویر مطلب

وقتی ما اصلا حواسمون نبود، تجربه‌کاربری بوجود اومد و شد عزیز دردونه جامعه تجاری. باید از بیزینس‌هایی مثل Apple‌ تشکر ویژه داشته باشیم که باعث شدن دنیا توجهش به سمت طراحی خوب جلب بشه.

در مجموع ما به این حقیقت دست پیدا کردیم که صرف اضافه‌کردن امکانات به یه محصول اون را به بهترین محصول بازار تبدیل نمی‌کنه بلکه باید بتونه «تجربه» بهتری رو عرضه کنه. تجربه محصول یعنی احساسی که ما به واسطه در دست گرفتن اون محصول پیدا می‌کنیم.

متاسفانه با اینکه اغلب کسب‌وکار‌ها به اهمیت تجربه کاربری پی بردن، اما کار رو از یه نقطه اشتباه شروع میکنن.

شروع کار بر اساس پیش‌فرض‌های غلط

بعضی از شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی که تحت تاثیر تجربه‌کاربری قرار گرفتن از من می‌پرسن که چی می‌تونه باعث بهتر شدن محصول اونها بشه. اما متاسفانه این سوال درستی برای شروع نیست.

مسئله اینه که این روش خودش به جای اینکه کاربر‌محور باشه، سازمان محوره. میگن: «ما یه محصولی داریم و می‌خواییم یه کاری کنیم که خوب به نظر برسه و مشتری‌ها بخرنش». یعنی می‌خوان یه کاری کنن که همین امکانات فعلی محصول‌شون جذاب به نظر برسه.

این رویکرد شما باعث می‌شه که یک سری تغییرات سطحی ایجاد کنید. مثلا ممکنه روی کاربرد‌پذیری وب‌سایت‌تون کار کنید یا ظاهرش رو بهتر کنید، اما وقتی توی محتوا پاسخ مناسبی به سوالات کاربران‌تون نمی‌دید، در واقع بازم شکست می‌خوره.

طراحی تجربه‌کاربری باید یه قدم بیادعقب تر و یه سوال اساسی رو مطرح کنه.

یه سوال اساسی که پشت طراحی تجربه‌کاربری نهفته است

قبل از اینکه محصول یا وب‌سایتی طراحی بشه باید یه سوال اساسی از خودتون بپرسید. شما چه مشکلی از کاربر رو قراره حل کنید؟ در نهایت طراحی تجربه‌کاربری همش اینه که برای اون مشکل یه راه حل پیدا کنید. اینکار باید به کاربر احساس قدرت بده، مثلا باعث بشه کاری که قبلا نمی‌تونستن انجام بدن رو حالا انجام بدن.

همه ابزار‌هایی که من استفاده می‌کنم همین خاصیت رو دارن:

  • Evernote به من این احساس رو می‌ده که دیگه چیزی رو فراموش نمی‌کنم
  • Buffer باعث می‌شه فکر کنم همه چیز طبق برنامه و منظم انجام می‌شه
  • دیجی کالا باعث می‌شه احساس کنم هر چیز دیجیتالی که بخوام رو می‌تونم بخرم

همه این سرویس‌ها این فرضیه رو دارن که به من احساس قدرت بدن، نه اینکه فقط یه محصولی تولید کرده باشن. در واقع کمک می‌کنن که من فکر کنم الان آدم خیلی خاص‌تری هستم.

بله! درست حدس زدید. تجربه‌کاربری کارش رو از اساس تفکرات شرکت یا سازمان شروع می‌کنه. منظورم اینه که طراحی رو باید از بالاترین سطوح اون سازمان شروع کرد.

تفکر طراحی از بالاترین سطوح سازمان

بجز بعضی استارتاپ های خاص، کمتر سازمانی رو می‌تونید پیدا کنید که افرادی با سابقه و تفکر‌طراحی رو توی هیات مدیره خودشون داشته باشن. منظور من صرفا فقط طراح گرافیست یا وب‌سایت نیست، بلکه طراح سرویس یا همون کسیه که نحوه تولید و ارائه خدمت رو برای سرویس دهی بهتر طراحی می‌کنه.

این یعنی ما توی قرن ۲۱ام هنوز با کمبود مهارت روبرو هستیم. یک زمانی همین که محصولی تولید کرده بودید کافی بود و چون کاربرا بهش نیاز داشتن می‌خریدن، اما امروز کاربرا فقط یک کلیک تا خرید محصول یا خدماتشون فاصله دارن. بنابر این اون محصولی رو می‌خرن که به نیاز اونها بهتر پاسخ می‌ده. خب این یعنی باید توی سازمان شما کسانی باشن که از قدرت نفوذ کافی برای سرو سامان دادن به محصول و خدمات برخوردار باشن. یکی از این خدمات وب سایت شماست.

این حرفا چه ارتباطی به وب سایت دارن

در اغلب موارد ما وب سایت رو با این نگرش ایجاد و راه اندازی می‌کنیم که «ما یه پیامی برای کاربر داریم، حالا چطور متقاعدش کنیم که این پیام رو ببینه و بخونه». حتی وقتی که خیلی فکر می‌کنیم «کاربر‌محور» هستیم، بازم دنبال متقاعد کردن کاربر برای استفاده از محتوا و امکاناتی هستیم که فرض کردیم بهش نیاز دارن.

خیلی کم اتفاق می‌افته که یه قدم بیاییم عقب و از خودمون بپرسیم که هدف نهایی کاربر چیه؟ یا چه مشکلی رو می‌خواد حل کنه؟ بندرت اتفاق می‌افته که ما بخواییم به کاربر همون احساس قدرت رو بدیم.

اگر میخواییم اصول تجربه‌کاربری رو اعمال کنیم، باید بریم بالاتر و از پایه و اساس به محصول و خدمات سازمان نگاه کنیم. باید روی این تمرکز کنید که دارید کدوم مشکل کاربر رو حل می‌کنید؟ تا وقتی این کارو انجام ندید، هرچقدر هم که روی این موضوع هزینه کنید در واقع فقط وقت خودتون رو تلف کردید.

حرف آخر

مطالبی که ما می‌نویسیم درواقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستن برای شما که میخوایید کسب و کار دیجیتالی‌تون رو توسعه بدید. اگه می‌خوایید همیشه در جریان آخرین مطالب نوشته شده قرار بگیرید، می‌تونید یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

به جمع ۱۱۰۰۰ مشترک خبرنامه ما بپیوندید کانال تلگرام مارو دنبال کنید


دیدگاه های شما

ما یه جامعه آنلاینیم و اینها فقط صدای یک بلاگر نیست. بنابر این حالا وقتشه که شما هم دیدگاه خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید.

ما همه نظرات رو میخونیم، اما فقط اگه سوال پرسیده باشید پاسخ میدیم. چون فکر میکنیم همه نظرات مخالف و موافق به شکلی مطرح و درست هستن.

تصویر گراواتار
ارسال دیدگاه
انصراف از پاسخ
آدرس ایمیل فقط به منظور جلوگیری از ارسال هرزنامه هاست و تنها نام شما به نمایش درمیاد. عکس شما هم از طریق Gravatar شناسایی می شه.
میخوام از نظر سایر کاربرا مطلع بشم

کسری
۲۹ امرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶ کسری

سلام،
بسیار مطلب مفید و آموزنده ای بود.
اگر برای تمامی مقالات پادکست تهیه کنید عالی تر می شه.

ممنون.


امید امرایی
۲۹ امرداد ۱۳۹۴ ۲۱:۲۶ امید امرایی کسری

سلام و سپاس کسری عزیز. به شدت روی این موضوع تمرکز کردیم که در آینده نزدیک برای همه مطالب پادکست تهیه کنیم. ممنون که یادآوری کردید.


Legolas
۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ۲۲:۳۲ Legolas

احساس قدرت...
من رو به فکر فرو بردین 
تا حالا به این موضوع دقت نکرده بودم
مرسی از شما


محمد حسین
۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۰۵ محمد حسین

اینکه پادکست صوتی رو هم قرار دادید، خیلی خوبه. واقعا دنبال کردن این مبحث جذاب تر شد.

راستی این بخش از نظر من بهترین بخش بود : "یه سوال اساسی که پشت طراحی تجربه‌کاربری نهفته است"

این مطلبتون باعث شد بیشتر روی سایتی که قراره طراحیش کنم وقت بذارم، سایت بنده قراره خدماتی رو ارائه بده.

ممنونم از شما.

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف