چطور به محتواهای وب‌سایت‌تون رنگ و بوی انسانی بدید

شما نباید مثل یه کامپیوتر به نظر برسید. محتواهای شما باید رنگ و بوی انسانی داشته باشن و من قصد دارم بگم که چطوری می تونید این کار رو انجام بدید.

تصویر مطلب

تعداد هرزنامه (اسپم)های توی اینترنت هرروز داره بیشتر می‌شه و این ریسک برای محتواهای شما وجود داره که مثل یه کامپیوتر به نظر برسید که صرفا داره کپی میکنه. وقتی چندین دقیقه وقت می‌گذارید و یه محتوایی رو برای وب‌سایت‌تون آماده می‌کنید، آخرین کاری که باید انجام بدید اینه که یه کاری کنید تا توجه مخاطبا بهش جلب بشه.

تجربه این سالهای من نکاتی رو بهم آموخته و یکی از اونها اینه که باید محتواهای شما رنگ و بوی انسانی داشته باشن. توی این مطلب قصد دارم که بگم چطور می‌شه این کار رو انجام داد.

از زبان خودتون استفاده کنید

اخیرا با شرکتی کار می‌کردم که برای ارتباط با کاربراش از چت آنلاین استفاده می‌‌کرد. تقریبا همه کارمندای پیشتبانی این شرکت وقتی می‌خوان به کسی کمک کننن با این جمله شروع می‌کنن که «سلام، وقت بخیر، چه کمکی از ما ساخته است؟».

من از یکی از اونها خواستم که جملش رو تغییر بده و همونطوری حرف بزنه که خودش دوست داره. قرار شد از این به بعد ایشون به جای «سلام، وقت بخیر، چه کمکی از ما ساخته است؟» بگه «سلام، حالتون چطوره؟ کمک لازم دارید؟».

استفاده از «حالتون چطوره» و «کمک لازم دارید» همون کاریه که ما توی زندگی عادی انجام می‌دیم و باعث می‌شه ارتباطمون دوستانه تر بشه. چیزی که من توی تست کردن این عبارت‌ها به دست آوردم این بود که تقریبا کاربرا ۵۰٪ بیشتر تمایل به پاسخ دادن داشتن.

من مطمئنم که هیچ برنامه نویسی توی روباتش (برای پاسخگویی اتوماتیک) از عبارت «سلام، حالتون چطوره؟ کمک لازم دارید؟» استفاده نمی‌کنه. بنابر این استفاده از این جمله لاعث می‌شه کاربرا بفهمن که یه آدم واقعی داره باهاشون ارتباط برقرار می‌کنه.

چند تا جوک تعریف کنید!

من اصلا قصد ندارم که بگم ادای حمید ماهی صفت (کمدین) رو در بیاریید، اما یه مقدار بزله گویی و شوخی به حرفایی که می‌زنید اضافه کنید. باور کنید که لازم نیست مثل وزیر امور خارجه حرف بزنید. تازه وزرا هم گاهی توی حرفاشون از شوخی استفاده می‌کنن.

خب این یه تفکر اشتباهه که ما فکر می‌کنیم اگه یه مقداری حرفامون رو عامیانه تر بنویسیم روی بار علمی‌اونها تاثیر منفی می‌گذاره. شاید قبلا اینطور بود، اما این روز‌ها اثری که شبکه‌های اجتماعی روی خوندن و نوشتن ما گذاشته، باعث شده که کاربرا به خوندن متن‌هایی که با همون لحن گفتاری نوشته شدن عادت کنن.

من قصد ندارم بیشتر از این موضوع رو باز کنم چون قبلا در مورد اینکه چطور باید توی وب بنویسیم مطلبی رو منتشر کردیم.

داستان سرایی کنید

داستان ‌ها خیلی قدرتمند هستن و ما هرکدوم به نوبه خودمون یه جور داستان برای تعریف کردن داریم. با گفتن این داستان‌ها جنبه‌های شخصیتی شما خودش رو به وضوح نشون می‌ده و این باعث می‌شه محتواهای شما حالت انسانی بیشتری به خودشون بگیره.

معمولا ما هروقت می‌خواییم در مورد چیزی حرف بزنیم، چون اون چیز نشات گرفته از واقعیت زندگی ماست، پس احتمالا قبلا خودمون اتفاق مشابهی رو تجربه کردیم که می‌تونه تبدیل به یه داستان بشه. کاری که باید انجام بدین اینه که همون داستان رو تعریف کنید.

اشتراکات رو مطرح کنید

ما با اطرافیان خودمون یک سری اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی داریم. یعنی از یه جور ضرب المثل‌ها، کنایه‌ها، تشبیه‌ها و روش‌های مشخص برای تعامل استفاده می‌کنیم. مثلا اگه بگید «شما باید کاربرا رو حلوا حلوا کنید» نشون می‌ده که شما با کاربراتون یه فرهنگ مشترک دارید.

به مخاطبانتون نشون بدید که می‌دونید توی دنیای شما چه خبره!

یا مثلا اگه بگیم «واقعا حق دسترسی به محتوا‌های خوب برای کاربر از انرژی هسته ایی هم مسلم تره»، علاوه بر اینکه به نوعی بازم یه جور اشتراک فرهنگی و اجتماعی رو مطرح می‌کنه، نشون میده که شما در جریان مسائل روز هم هستید و می‌دونید توی دنیا چه خبره.

مستقیما با خود کاربرا صحبت کنید

با استفاده از کلمات «تو» و «شما» کاربراتون رو مخاطب قرار بدید. یه چیزایی بنویسید که مستقیما به خود اونها مربوط می‌شه. میدونم که توی مدرسه ما رو از این موضوع منع کردن، اما اگه نمی‌خوایید حرفاتون مثل استادی که میومد سرکلاس همه رو به خواب ببره، باید ازشون استفاده کنید.

حرف آخر

وب ادوایس به کارش خاتمه داده و دیگه اینجا مطلب جدیدی منتشر نمیشه.

از این بعد فقط توی وب سایت قدیمی‌تر خودم مینویسم. اونجا مطالب کوتاه هستن، اما بطور مداوم همه چیزهایی که روزمره تجربه میکنم یا باهاشون در ارتباط هستم رو می‌نویسم. تفاوت مهمش با وب ادوایس اینه که همین نکات رو در ارتباط با مسایل کاری و زندگی اجتماعی تحلیل میکنم.


رضا
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ۲۲:۲۹ رضا

سلام

لطفا درمورد نرم افزار اسنپ و روشهای طراحی تجربه کاری که میتوان درمورد این شرکت انجام داد،راهنمایی کنید

متشکر


بهزاد
۰۲ آبان ۱۳۹۳ ۱۸:۴۹ بهزاد

سلام 

لطفا یه مطلب در مورد چگونه بنویسیم هم بزارید نویسندگی تو وبلاگ همیشه برا من سخت بوده و نمیدونم چطور باید بنویسم !

ممنون ازتون


امید امرایی
۰۲ آبان ۱۳۹۳ ۲۱:۲۰ امید امرایی بهزاد

حتما در اولین فرصت مفصل به این موضوع می‌پردازیم. می‌تونید به ما بگید بدید که توی چه موضوعی بیشتر مشکل دارید؟ روش نوشتن (نگارش) یا انتخاب موضوع؟


بهزاد
۰۲ آبان ۱۳۹۳ ۲۱:۲۴ بهزاد امید امرایی

در انتخاب موضوع که معمولا مشکلی ندارم اما در نوشتن کمی لنگ میزنم و نمیتونم مقالات درستی بنویسم که خواننده نظرش جلب بشه


احمد  زینی
۱۳ امرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۱۷ احمد زینی

گفتن حرفای جدی در قالب دوستانه و شنفتنی هنریست گران. البته اگه این خودمونی شدنها اصل موضوع را به دست فراموشی نسپاره. بیماری جدیدی که داریم بهش مبتلا میشیم. ایجاد تصویر {دست یافتنی} و {شنفتنی} بودن از خودمون در ذهن مخاطب ها عجـــــــیب تاثیر گذاره.


محی سنیسل
۰۸ امرداد ۱۳۹۳ ۱۹:۰۰ محی سنیسل

مرسی از نوشتتون... من توی این موضوع شک داشتم... راستش من نگارشم خیلی خوبه و کل متن های سایت رو با کلمه های قلنبه سلنبه پر کرده بودم... اما حس کردم این موضوع با ماهیت کارم تفاوت دارم... واسه همین سه روزه درگیرم و دارم متن های سایت رو عامیانه می کنم... اینجوری هم من راحت ترم هم کاربرها. نوشته شما هم تایید این تفکر اخیرم بود؛ ممنون.


امید امرایی
۰۹ امرداد ۱۳۹۳ ۰۷:۰۶ امید امرایی محی سنیسل

یوهو! خوشحالم که این مطلب برات مفید بوده. البته لازم نیست همه مطالبی که نوشتی رو تغییر بدی. این کار رو می‌تونی به صورت تدریجی و توی فرایند حمایت و نگهداری محتواها انجام بدی.

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف