3 اشتباه رایج شرکت ها در استخدام طراح تجربه کاربری

شرکت های زیادی دنبال استخدام طراحان تجربه کاربری هستن، اما اغلب دچار اشتباهاتی می شن که ممکنه نتیجه معکوس داشته باشه.

تصویر مطلب

این روز ها مدیران شرکت ها و سازمان ها هرچه بیشتر با موضوع تجربه کاربری آشنا می شن، اشتیاقشون برای استخدام یه متخصص تجربه کاربری هم بیشتر می شه. با اینکه تجربه کاربری فقط به طراحی وب سایتها و نرم افزار ها مربوط نمی شه، اما اغلب توجه ها به این سمت بوده. با این حال این مدیران اغلب دچار اشتباهاتی می شن که در ادامه خدمتتون عرض می کنم:

طراح تجربه کاربری برنامه نویس نیست

طی دو سال اخیر دو بار این موضوع رو تجربه کردم که به عنوان طراح تجربه کاربری استخدام شدم، اما در نهایت ازم خواستن که بشینم و کدنویسی انجام بدم. یادمه در مورد آخری استدلالشون این بود که می خواییم شما رو تست کنیم و ببینیم آیا واقعا یه برنامه نویس حرفه ایی هستید یا نه؟

یه طراح تجربه کاربری باید با برنامه نویسی در حدی که نیازه آشنا باشه. بدونه مدل و الگو های توسعه چیا هستن. پلتفرم ها و فریم ورک ها رو با مزایا و معایبشون بشناسه. تفاوت بین چند ریختی و انتزاع رو در برنامه نویسی شی گرا بخوبی درک کنه. با ابزار های Benchmark و آنالیز کار کرده باشه و حتی در مواردی هم اطلاعاتی در حوزه سخت افزار داشته باشه.

اما مواردی که ذکر کردیم کار اصلی طراح تجربه کاربری نیستن. طراح تجربه کاربری باید با همه اینها آشنا باشه تا بتونه توی طراحی که انجام می ده همه اینها رو مد نظر قرار بده. طبیعتا باید طرحش با حداقل های سخت افزاری و نرم افزاری سازمان شما قابل اجرا باشه. اما این اصلا به این معنی نیست که ازش بخوایید یه ریز تراشه بسازه.

طراح تجربه کاربری گرافیست نیست

خب ما وقتی می گیم طراحی، احتمالا شما فکر میکنید که منظورمون یه طراح گرافیست یا طراح وب سایته؛ اما در واقع هیچ کدوم از اینها نیست بلکه منظور ما طراح سرویسه. طراحی سرویس، یعنی برنامه ریزی و سازمان دهی نیرو ها، زیربنا، ارتباطات و سایر مولفه های سرویس، در جهت بهبود خدمت رسانی و تعامل بین سرویس و مشتری. وب سایت، رابط کاربری، گرافیک و ... همه جزیی از این سرویس هستند.

طراحی سرویس، یعنی برنامه ریزی و سازمان دهی نیرو ها، زیربنا، ارتباطات و سایر مولفه های سرویس، در جهت بهبود خدمت رسانی و تعامل بین سرویس و مشتری.

با این توضیح، استخدام یه طراح تجربه کاربری صرفا با هدف طراحی یه پوسته گرافیکی خارق العاده، اشتباهیه که خیلی از مدیران انجام می دن. این اشتباه اغلب به دلیل گرون بودن این متخصصین تجربه کاربری، باعث سرخوردگی هر دوی اونها می شه. چون در نهایت هیچ کدوم به هدف مطلوبشون دست پیدا نمی کنن. قبلا هم گفته بودیم که نقش اصلی طراحی در وب سایت چیه.

طراح تجربه کاربری رو سوپرمن می دونن

من یک سری برنامه های مشاوره رایگان دارم. خیلی اتفاق می افته که افرادی بیان و ۳۰ دقیقه مشاوره رایگان بگیرن، با این رویکرد که احتمالا می تونن چند تا نکته رو دریافت و طی یکسال آینده روش کار کنن. اما به واقع اصلا اینطور نیست. تجربه کاربری رو نمی شه طی یه دوره کوتاه مدت، با استفاده از یه سری پیش فرضهای ذهنی ایجاد کرد. طراحی تجربه کاربری یه پروسه بلند مدته و سرمایه گذاری کوتاه مدت نتیجه ایی در بر نداره.

کار طراح تجربه کاربری، با انتشار نسخه نهایی از سرویس یا محصول شما تمام نمی شه؛ بلکه تازه این اول راهه و از این به بعد باید با در نظر گرفتن نیاز های جدید کاربران، به تکامل و توسعه هرچه بیشتر سرویس، برای پاسخگویی بهتر به این نیاز ها بپردازه. اغلب باید برای یک سرویس کوچیک تا متوسط، حداقل یک سال برنامه ریزی کنید.

حرف آخر

مطالبی که ما می‌نویسیم درواقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستن برای شما که میخوایید کسب و کار دیجیتالی‌تون رو توسعه بدید. اگه می‌خوایید همیشه در جریان آخرین مطالب نوشته شده قرار بگیرید، می‌تونید یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

به جمع ۱۳۱۰۰ مشترک خبرنامه ما بپیوندید کانال تلگرام مارو دنبال کنید


دیدگاه های شما

ما یه جامعه آنلاینیم و اینها فقط صدای یک بلاگر نیست. بنابر این حالا وقتشه که شما هم دیدگاه خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید.

ما همه نظرات رو میخونیم، اما فقط اگه سوال پرسیده باشید پاسخ میدیم. چون فکر میکنیم همه نظرات مخالف و موافق به شکلی مطرح و درست هستن.

تصویر گراواتار
ارسال دیدگاه
انصراف از پاسخ
آدرس ایمیل فقط به منظور جلوگیری از ارسال هرزنامه هاست و تنها نام شما به نمایش درمیاد. عکس شما هم از طریق Gravatar شناسایی می شه.
میخوام از نظر سایر کاربرا مطلع بشم

احمد زینی
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ۲۳:۵۲ احمد زینی

شاید بخشی از تقصیر این اشتباه رو متوجه متخصصینی بدونیم که مهارت تجربه کاربری رو به راحتی کنار مهارت فعلی خودشون میزارن و این تصور اشتباه رو در ذهن مدیران تقویت میکنن


اکبری
۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ۲۱:۲۹ اکبری

سلام.

ممنون از مطلب خوبتون.

بنده با چندتا شرکت کار کردم و بلا استثنا همه مدیران خودشونو طراح رابط کاربری میدونن و بخاطر دخالت ببش از حد در کار، کارهایی رو که انجام دادمو هیچوقت جزء نمونه کارهام نذاشتم...چون اون خروجی مطلوب و استاندارد نیست.



طاهر
۲۹ فروردین ۱۳۹۳ ۱۱:۱۶ طاهر اکبری

آخ گفتی. اینطور که معلومه این مدیرا همه چی هستن جز مدیر!!!


محمد رحیم جمشیدی
۲۳ اسفند ۱۳۹۲ ۱۶:۳۰ محمد رحیم جمشیدی

شاید بشه گفت: طراح تجربه کاربری مشاور شما در حضور آنلاین

هماهنگ کننده نیازها مشتری و توانایی ها فنی-تکنیکی موجود


علی
۲۳ اسفند ۱۳۹۲ ۱۵:۵۶ علی

احمد توکل
۲۳ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳:۴۷ احمد توکل

مطلب خیلی خوبی بود ولی خوبم نرخ طراحان تجربه کاربری رو بالا بردید. اگه همه مثل شما فکر کنن و اینقدر به فکر به نتیجه رسیدن کار مشتری باشن ارزشش رو داره که هر چی بخوان بهشون حقوق بدی. ولی متاسفانه اینطور نیست. به هر حال از فرهنگ سازی که می کنید ممنونم.


محمد رحیم جمشیدی
۲۲ اسفند ۱۳۹۲ ۱۰:۳۳ محمد رحیم جمشیدی

درود بر شما

برداشته بنده بعنوان "کاربر فعال آینده نگر" اینه که "طراح تجربه کاربری" یک مشاور فعال و مداخله گر  بین شرکت های تولید کننده وب سایت  و مشتری (بعنوان کارفرما) هستند

بصورتی که  بنمایندگی از طرف کارفرما (و با هزینه کارفرما) در روند سرویس شرکت تولید کننده به اظهار نظر  و پی گیری تحقق اهداف مشتری می پردازد
این همان حلقه مفقوده ایست که باعث رضایت خاطر پیمانکار و کارفرما خواهد شد 

ارادتمند

جمشیدی
متن اصلاح شده

مشترک مشاوره‌های رایگان بشید

آدرس ایمیل‌تون رو وارد و هر ۳ یا ۴ هفته یه سری مشاوره های رایگان ما رو دریافت کنید. ضمنا ما هم مثل شما از اسپم متنفریم.

یا اینکه نه منصرف شدم

آخ! دیدید داشت یادمون می‌رفت؟

ما هنوز نمیدونیم شما رو باید چی صدا بزنیم، این بد نیست؟

و یا انصراف